Psychosociale therapie

In de psychosociale therapie gaan we uit van een wisselwerking en verbinding tussen lichaam, geest en (sociale) omgeving. Zolang je in balans bent kun je goed functioneren en heb je in voldoende mate de regie over je eigen leven. Als de balans is verstoord door bijvoorbeeld het overlijden van een dierbare, problemen in de relatie of een echtscheiding, ontslag of arbeidsongeschiktheid door ziekte kun je ervaren dat je niet op eigen kracht je balans kunt hervinden. Dit kan het moment zijn waarbij je ondersteuning zoekt in de vorm van therapie.

Bij psychosociale therapie gaan we uit van het hier en nu; (1)wat denk je, (2)wat voel je en (3)wat doe je. Als je 1 van deze 3 elementen verandert, veranderen de andere twee automatisch mee;

  • als je anders gaat denken verandert je gevoel en wat en hoe je iets doet
  • ga jij je anders voelen dan helpt dat je om anders te denken en je daardoor anders te gedragen
  • ga jij het anders doen dan voel je je anders en veranderen ook je gedachten

Dit gaat allemaal automatisch omdat deze elementen elkaar onderling versterken. Wat je merkt in de praktijk is dat je de regie weer krijgt in je leven.

Enkele voorbeelden van psychosociale therapievormen zijn EMDR, cognitieve gedragstherapie (CGT), mindfulness, rationeel emotieve therapie (RET), Sociaal Panorama, EFT, visualisaties en ontspanningsoefeningen.